Monday, November 15, 2010

MASIHKAH ADE SCEBIS RINDU UNTUK AQ DAN DYE.....

SEPETANG BERSMA SAHABAT2 MENGHABISKN SEM AKHIR.....PERSEKOLAHAN!!

jom pg ronda

pilih2 jgn x plih
pernah ada masa-masa dalam cinta kita

kita lekat bagai api dan kayu

bersama menyala, saling menghangatkan rasanya
hingga terlambat untuk menginsafi bahawa
tak tersisa dari diri-diri selain debu dan abu


comey2

izati/masyi




pernah ada waktu-waktu dalam ukhuwah ini

kita terlalu akrab bagai awan dan hujan
merasa menghias langit, menyuburkan bumi,
dan melukis pelangi
namun tak sedar, hakikatnya kita saling meniadai

beside heart

dgn shabat




di satu titik lalu sejenak kita berhenti, menyedari

mungkin hati kita telah terkecualikan dari ikatan di atas iman
bahkan saling nasihat pun tak lain bagai dua lilin
saling mencahayai, tapi masing-masing habis dimakan api

pemilihan bear yg amat sukar
oit asyik termenung aje


padahal saat itu, kau sedang dalam kesulitan

seperti katamu, kau sedang perlu bimbingan
maka seolah aku telah membiarkan
orang bisu yang merasakan kepahitan
menderita sendiri, getir dalam sunyi
keletihan dgn stiap snyuman
-ataukah memang sejak dulu begitulah aku?-


memahami perasaan sbr smsa mnunggu bas



dan sekarang aku merasa bersalah lagi

seolah hadirku kini cuma untuk menegur

hanya mengajukan keberatan, bahkan menyalahkan
bukan lagi penguatan, bukan lagi uluran tangan
-kurasa uluran tanganku yang dulu pun membuat kita
hanya berputar-putar di kubangan yang kau gali itu-



zati/mesyi
qusyuknyer

        
................................................................................................................................



ANDAI INGIN BERTEMAN.....


Apabila kau ingin berteman, 
Janganlah kerana kelebihannya,
Kerana mungkin dengan satu kelemahan, 
Kau mungkin akan menjauhinya

Andai kau ingin berteman,
Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan, 
Kau akan membencinya

Andai kau ingin sahabat yang satu,
Janganlah kerana ilmunya, 
Kerana apabila dia buntu,
Kau mungkin akan memfitnahnya. 


Andai kau ingin seorang teman, 
Janganlah kerana sifat cerianya Kerana andai dia tidak pandai menceriakan, 
Kau mungkin kan menyalahkannya. 

Andai kau ingin bersahabat, 
Terimalah dia seadanya,
Kerana dia seorang sahabat,
Yang hanya manusia biasa
Jangan diharapkan sempurna 
Kerana kau juga tidak sempurna.. 
Tiada yang biasa-biasa 

Menjadi satu yang sempurna. 
Tapi bersahabatlah kerana Allah 
Bersahabatlah kerana aqidah Islam 
Bersahabatlah kerana kita saudara fillah,
Yang sama-sama dinaungi Islam InsyaAllah...


...............................................................................................................................


SAHABATKU~


Aku tidaklah setegar yg kau kira…
Aku juga bisa menangis
Hanya saja kau tidak tahu kapan aku menangis
Dan kau pun tidak pernah melihat aku menangis
Tangisanku slalu aku sembunyikan dan ku ganti dgn senyuman
Agar kau slalu merasa nyaman & bahagia bila di dekatku

Karena senyumanku tulus untuk dirimu

……….Senyum itu ibadah……….




Dan biarlah tangisanku ini hanya Aku dan Tuhan saja yg tahu

Aku tidaklah sekuat yg kau tahu…
Hanya saja kau tak pernah menyadarinya
Aku juga sama seperti dirimu
Kadang kuat kadang lemah
Kadang hanyut terbawa gelombang
Kadang hilang disapu angin
Kadang gundah diterpa badai
Kadang resah dihujani masalah
Kadang tenggelam ditelan lautan
Kadang takut selalu menghantui
Kadang kecewa selalu memayungi
Kadang sesal selalu menertawai
kadang sedih setia menemani
Hanya saja aku berusaha tuk menyandarkan sluruh hidupku pada-Nya



Aku juga tak sebijaksana yg kau tahu…
Aku juga masih butuh seorang guru
Bahkan lebih dari seorang
Mungkin juga ratusan atau ribuan guru
Untuk membimbing jalan hidupku
Yang penuh dgn dosa dan dosa

Aku juga tak sedewasa yg kau kira…
Aku merasa masih anak-anak
Yang belum mengerti apa-apa
Dan masih ingin di manja setiap waktu

Aku juga tak sebaik yg kau tahu…
Orang baik hanyalah salah satu dari cita-citaku
Aku hanyalah manusia biasa yg penuh dgn kekurangan
dan sedikit sekali kelebihannya… bahkan mungkin tak punya sama sekali…

Tapi Sahabat…..
Aku bahagia bisa membahagiakanmu
Aku bahagia bisa menjadi temanmu
Aku bahagia bisa membuatmu tersenyum
Aku bahagia bisa membantu kesulitanmu
Aku bahagia bisa membuatmu tertawa
Aku bahagia bisa mengurangi beban pikiranmu
Aku bahagia bisa menjadi teman curhatmu…


...........................................................................................................................




Mujahidah sejati

Bukan permata mutiara mahkota

Seindah pelangi di cakerawala

Menghiasi taman indah yg permai


Mujahidah sejati

Engkaulah serikandi pembela agama

Peribadi solehah hiasan diri

Subur dengan iman dan ketakwaan


Mujahidah sejati

Akhirat utama kerana dunia bukan pilihannya

Mujahidah sejati

Hatinya berbeza kerana diasuh iman dan takwa


Mujahidah sejati

Berbekal al-quran dan as-sunnah

Bersulam pengorbanan bisa menggegarkan isi dunia


Mujahidah sejati

Terus subur mekar mewangi

Seindah suria menerangi bumi

Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati

Menyoroti langkah Khadijah Aisyah Fatimah

Menjadi muqarrabin bermujahadah

Menuju cinta dan kasih Allah


Paras rupa bukannya ukuran

Nilainya sama di sisi Tuhan

Cuma ibadah yang membezakan

Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia

Kerana ia merbahaya jangan dibiarkan ia bertakhta dalam diri

Dengan dosa-dosa

.............................................................................................................................


hiasan smta
Dengan kecantikanmu,
Kau lebih indah daripada mentari,
Sinar wajahmu,
Dipancari nur iman yang Hakiki,
Dengan akhlakmu,
Kau lebih wangi dari segala haruman,
Lebih indah dari segala perhiasan,
Perhiasan dunia,
Engkaulah yang terindah,

Dengan rendah hatimu,
Kau lebih tinggi dari rembulan,
Walaupun hatimu di dasar lautan,
Tetap disanjung,
Setinggi bintang berkelipan,
Indah nian menghiasi malam,

kakak lps seniorku
Dengan kelembutanmu,
Kau lebih halus dari rintik hujan,
Renyai membasahi bumi ciptaan Tuhan,
Dalam kelembutan itu,
Ada jua ketegasan muslimah sejati,
Engkaulah mawar berduri,

Maka,
Pertahankanlah keindahan ini,
Agar terusan menjadi sayap kiri perjuangan Islam,
Berjuang Lillahi Taala,
Martabat Ad-deen istiqamah dipelihara,
Penegak kalimah Allah di muka Bumi,

Engkaulah Mujahidah Sejati....

...............................................................................................................................



SENANTIASA TENANG JIWANYA

LANTARAN ITU SENTIASA MEMBESARKAN TUHAN
DI DALAM SOLAT

DAN SUNNAH RASULULLAH
JADI JALAN KEHIDUPANNYA

MENJADI AKHBAR DAN HIBURAN

JANJI-JANJI ALLAH JAMINAN KETENANGAN BUATNYA

SUMBER JIWANYA BEROLEH KEKUATAN

AGAR SABAR MENENTANG MUSIBAH

BERTEGUH MENJUNJUNG HUKUM HAKAM ALLAH

INILAH WANITA SOLEHAH

TIDAK MEMBIARKAN DIRI

MENJADI BUSAR PANAHAN SYAITAN

DIPERALATKAN UNTUK MENGUMPAN KAUM ADAM

MEMANDANGNYA….

MENYEJUKKAN MATA…..

DIRINYA TENTERAM

MEMBIARKAN HIBURAN

KIRANYA IA SEORANG ISTERI

KEPERIBADIAN MENGHIBUR SUAMI









SENTIASA MENGUNTUM SENYUM DI HaDAPAN SUAMI

SANGGUP HIDUP BERDUA MATI BERSAMA

LANTARAN MENGHARAPKAN KEREDHAAN ALLAH SEMATA-MATA

MEMADAI DENGAN APA YANG ADA

TIDAK PERNAH MENUNTUT APA YANG TIADA

MENJADI TULANG BELAKANG PERJUANGAN SUAMI

HINGGA SUAMI MERASAKAN RUMAH ITU SYURGA

MENJADI KEKUATAN JIWA

UNTUK MENEGAKKAN JIHADNYA

NATIJAHNYA,

LAHIRLAH JIWA SAKINAH

BERNAFSUKAN MUTMAI’NAH.


‘SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH’

SEKADAR RENUNGAN BERSAMA..
................................................................................................................................



WaNita iBaRaT ePaL...
EpaL yanG tiDak berKuaLiti amaT muDaH diPeroLeH
kEraNa Ia beRguGuRaN Di TaNah..
taPi ePal yaNg taK maMpu diBeLi beRada diPunCaK..
SuSah diPetik sUsaH diGaPai..
TerKaDang ePaL itU riSau,
KeNaPa diriKu beLuM diPetiK?
LanTaS Ia meRendaHkaN marTabaTnYa dan menGGugUrkan..
diRi menYemBaH taNah..
SeDanGkaN iA seBenarNya teLah ALLAH jaDikan beGitu tinGgi marTabatNya..
HinGga tiaDa siaPa yanG bEraNi MeMetiKnYa..
HaNya peMuDa yaNg beNar-beNar HeBat saHaJa yaNg MaMpU..
MunGkiN buKan dI DuNia TeTapI dI akHiRaT..?
BiArLaH joDoH buKan dI dUnIa asaLkAn CinTa ILLAHI meNaNti..






No comments:

Post a Comment